6 kom-i-gång-knep

Jag om någon kan ligga på latsidan, vara igång en vecka och nästa vecka blir det inget (som typ nu fast nu är jag ju sjuk) men det är inget ovanligt att jag gör intervaller i sånt här. Men det roliga med mig är att jag vet genom erfarenhet och läsningar hur man kommer igång, vad man bör äta osv men jag har själv svårt att följa det så nu hade jag tänkt skriva 6 tips för att både för mig själv och för er som läser som har det svårt att komma igång.

1. Tänk såhär: ett kort pass är bättre än inget!

2. Skaffa en tränarkompis. Jag har precis pratat ihop mig med en killkompis som heter Andreas och dessutom har jag Eleonore som är ett träningsfreak, ni kan gå in och läsa hennes blogg på lifebyeleonore.spotlife.se. Har du någon som väntar på dig ute i skogen, på gymmet eller annat ställe så blir det lättare för dig att ta dig dit.

3. Testa på coach-CDskivor. Då går du i takt med musiken och blir mer peppad på samma gång.

4. Leta upp musik som får dig igång och bli mer pepp. Jag har mest musik från rocken, heavy metal, rockig pop osv som tillexempel  Nickelback, Queen, Rihanna, Deff Leppard, Guns'n'roses, Korn, Kiss osv. Jag kan försöka skriva en bra lsita på just de som får igång mig.

5. Ha rätt saker. Ta inte ett par utslitna gympaskor du haft sen 5år tillbaka då dessa har mindre chans att ge dig en bra dämpning för att inte skada dina knän. Tänk på att inte ha för tjocka kläder eller för mycket på dig. Införskaffa dig en bra jacka som är tunn och lätt men är till för att kunna ha när du går eller springer. Finns att fråga personalen på Intersport eller Stadium. Samma gäller byxorna, jag personligen tycker det är mycket bättre att ha dessa tajta långa träningsbyxorna eftersom att dessa håller en varm samtidigt som de är tunna och tajta, man har dessutom inte distraherande tygmaterial som fladrar och är i vägen.

6. Detta är något jag kan bli väldigt frustrerad över: håret. välj en bra och tight hårsnodd du vet inte kommer lossna efter varje fotsteg eller meter du springer. Ta gärna hjälp av ett hårband, inte diadem utan ett hårband. Dessa tycker jag hjälper genom att de både håller allt småhår borta från att åka ner i ögonen eller kittla dig i pannan PLUS att jag får mindre svett rinnandes nerför ansiktet, tycker de "suger åt sig" svetten.
Man känner sig lite mer sportigare och tuffare om man har rätt saker till. Känns mycket roligare då

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0