beginning of the journey

Så, nu tänkte jag berätta från början så att de som läser kan förstå varför det gör som det gör på min header.

Jag och Simon saknade Thailand och blev supersugna på att åka dit igen men hade inte aning hur med tanke på att mitt jobb jag hade inte blev något jobb alls detta året och jag gick i skolan men så hade vi turen att Simons chef hade en bästa vän(vi kallar han för Pluto) som ägde ett hotell i Thailand. Så jag och Simon tog kontakt med denna vän och frågade om vi kunde få möjligheten att arbete på hotellet och på så sätt få en vistelse till Thailand.
Detta blev ju då godkänt och Plutos personal började fixa med visum och arbetstillstånd till oss och vi fick börja tänka efter vad det var som skulle fixas:

-visum/arbetstillstånd
-Simons arbetskläder samt kockknivar med tillstånd
-hyra ut lägenheten eller betala hyra för ett ställe vi inte befinner oss på?
-har vi godkända pass?
-hur kommer vi billigast undan med resan ner och tillbaka? finns det något speciellt erbjudande för såna här saker?
-hur gör vi med bilen?
-har vi resväskor så det räcker?
-fungerar alla kamror?
-fixa så att räkningarna kan komma över mejl och inte post så ens föräldrar får öppna och mejla in informationen
-växling från kronor till bath
-hinna säga hejdå till släkt och vänner
-mejla alla uppgifter och cv till Pluto

och sen har vi ju då det vanliga med packningen som: är badkläderna dugliga? har jag en solhatt? har vi solkrämer m.m??????

och jag tror att listan kan bli längre och det mesta har fixat sig, bilen ska stå avställd hos Simons föräldrar, Simon har en tillräckligt stor väska för oss båda plus en liten vi kan låna av pappa så får jag köpa större där nere, har sagt hejdå till de mesta släktingar och visumen kom i helgen! Lägenheten passas dock av min bror och Simons föräldrar men tror min bror fått för sig att han kan vara här hela tiden, icke sa nicke och därför kommer en till punkt: -skriva lägenhetsregler till sebbe!!!!

Tack och lov säger jag bara för när vi fick papprena hemskickade från Thailand så var det två styckna häften som var 1cm tjocka.. Hade vi försökt få visum här i Sverige hade vi nog blivit lack på allt tror jag så som tur var så kunde Plutos personal fixa det till oss, men vi skulle åka och lämna det på den thailändska ambassaden för att "fullborda allting". Detta fixade vi i Göteborg, dyrt men tyvärr så var vi ju tvungna att ha visum.

Som grädden på tårtan fick vi en resa för 13.000kr för ett halvår som vi kunde flytta fram eller bak om vi ville och detta ville Pluto stå för så vi tackade ju och tog emot erbjudandet.  Inte nog med det får vi boende, mat, tvätt och bil också men bilen tror jag att vi tackar nej till för jag tänker inte sätta mig i en bil i det landet, fifan! Hade vi inte fått så bra som vi fick så hade jag ju aldrig haft råd med det och resan hade inte blivit av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0