när är man vuxen?

När är det man är vuxen? Är det precis när manfyllt 18år? Precis på klockslaget då man föddes? När man är ansvarsfull? Har ett jobb? Har barn? Har ett hus eller flyttar hemifrån?
Jag fyller 19år om exakt en vecka och ändå ser jag mig inte som en vuxen person?
Jag är över 18, bor inte hemma, har ett jobb och även ett till på ingång som jag kommer skriva om i nästa inlägg, är bra med barn(lånar charlie lite när man anländer hem till simons syster:P), provat att ha hund som dock inte funka pga den riktiga ägaren enligt mig, men ÄNDÅ ser jag mig inte som vuxen och vet ni varför?

För jag kan inte ta hand om pengar!
Hur mycket jag än försöker att hålla fast i pengarna, inte slösa det på småsaker som jag får för mig för stunden och att pengarna ska räcka och bli över när en månad har gått och nästa check kommer in!
Nu senast jag fick pengar som är:
*1200kr av mamma (det är lite motgånget eftersom det är jag som valt att flytta hemifrån men mamma gav sig inte)
*1050kr av stiudiebidraget.
*500kr av pappa (gammalt barnbidrag varje månad som vi bara inte tagit bort)

Och ändå lyckas jag att misslyckas denna månaden också!
När dessa checkarna kom in på mitt konto så tänkte jag "gud vad bra! denna månaden ska det verkligen gå bra och jag ska t.o.m ha pengar över i slutet av månaden!" men sen så blev det en utekväll...
Elin fyllde 20år, jag hade mitt bankkort som innehöll ca1300kr, jag köpte en drink som kostade 89kr, sen två shotar till mig och simon som sammanlagt kostade ca80kr.
När jag kom hem och skulle storhandla då kylskåpet var tomt visade det sig avv 600kr saknas från mitt konto.. Underbart.

Med den texten kan det sammanfatta att jag är slarvig, jag kollade inte ordentligt på kvittot och my bad. Lärt mig en extrem läxa men frågan är bara hur långt tid det ska ta tills jag ska skärpa mig med detta?
Varför kan jag inte prioritera saker som är viktigast? Det vill säga maten och mobilen??

En annan sak jag vill ta upp om man är vuxen eller inte är, blir man vuxen när man får barn?
Varför har alla såna fördomar om unga mammor? Bara för att dom inte är över 18? Förr i tiden var man fan gift och hade barn innan 18?! Vad hände? Varför kan man inte ha barn när man e -18+18? Om jag hade fått barn nu? Hur hade alla sett på mig då? Hur hade min och Simons familjer reagerat? Fått dåliga eller bra kommentarer? Ärligt talat så om jag hade börjat märka att jag fått negativa kommentarer som "varför inte abort? varför nu blablabla, hur ska ni klara ekonomin?" så hade jag nog börjat säga till direkt "lägg er inte i, min livmoder förfan!".
Man pga ovanstående ämne då jag inte ens har kontroll över min egna mat, hur ska man då klara av en bebis? MEN, allt har en lösning! Det kanske inte är en lätt lösning, men det finns ALLTID en lösning! Jag ska faktiskt ta min kompis Melina som exempel, hon blev gravid när hon hade ett par månader kvar till studenten, och valde att behålla lilla Jasmine. Det enda jag tänkte på var hur hon skulle göra med studenten men den bruttan gjorde klart alla sina kursen ca 3månader innan vi andra var klara och fick sin student! Jag vet inte hur hon har med jobb men tror inte hon har ett stadigt jobb men har jorden gått under för henne? NEJ! Hon klarar sig utmärkt! Världen går fan inte under!

När är man vuxen??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0