its a beautiful day!

Har varit på en väldigt förrvirrad föreläsning idag om kost. Hur man ska äta som diabetiker och gå ner i vikt osv.
Det handlar om att man ska äta mindre kolhydrater(alltså socker) men mycket fett!

Iallafall, en lista som man borde tänka på när man flyttar hemifrån:
- betala räkningarna så fort dom kommer! SKJUT INTE UPP! det har jag första-pris i..
- klicka inte hem något från internet (just pga punkt nr1...)
- Storhandla första dagarna i månaden så slipper du småhandla hela tiden för då glider pengarna iväg ännu mer och det blir på något konstigt sätt mer impulsköp
- diska alltid såfort du har ätit (jag och simon väntar tills vi inte kommer in i köket längre..)
- När det kommer till mat, handla såna stora påsar så man kan äta det flera gånger i månaden (pyttipanna, köttbullar, korvar m.m.) så du inte köper en sak som är slut efter första måltiden.
- ha ett jobb! Eftersom jag bor tillsammans med Simon och vi har gjort upp en deal om jag skulle flytta in hos honom så har jag det ltie lättare, han betalar hyra och jag mat/hushållsprodukter, men hade jag bott ensam hade ju detta aldrig gått för jag får ju pengar då och då men inget fast datum där lönen kommer in så man kan planera lite.
- Telefonräkningen.. Jag ändra precis min faktura så jag får den den 1a varje månad för då har jag fått studiebidraget dagen innan.
- När det gäller städningen.. väl.. vissa har sett våra dammråttor. Men dammsug en gång i veckan och dammtorka varannan. Simon är ju dammallergiker... yey haha!
- Tvättiden, sett upp en ny såfort du är klar med tvätten och ska gå ifrån tvättstugan.. Vi har tendens att ha tvättgarderoben överfull, går ner till stugan och upptäcker att vi måste vänta i 9dagar för alla babbar har samlat ihop sig och tagit över tvättstugan när dom ska tvätta sina persiska mattor..
- Har man en rumskamrat, ha bestämda regler om vad som gäller, vem som betalar vad osv.
- Se självklart till att ha alla städprodukter som finns, till toan, dammtorkare, fönsterputs, golvsopa, osv. så att du inte står där och ska städa och kan inte göra vissa saker för du har inte allt hemma och sen blir det aldrig gjort
- Har ni en tendens, som jag, att slänga kläder snabbt på golvet vid sängdags eller snabbt ombyte så lär dig att hänga upp det i garderoben så går det faktiskt snabbare att byta om. Eller införskaffa en klädstol men bara kläderna inte ligger på golvet!
- Jag har haft förfest rätt så många gånger och till helgen blir det igen! När det gäller muggar och glasflaskor och sånt så ha plastpåsar redan uppe så slipper man ta allting dagen efter (plocka gärna redan under kvällen om du ser ngt som står tomt)
- Ha alla räkningar, fakturor, kontrakt, kvitton osv i en pärm i sorterad ordning. Jag sorterade mitt igår och det kändes jätteskönt! betalade t.o.m. en faktura jag hade råd med paha!
- Pengar är den stora frågan.. Jag har som sagt ingen fast inkomst. Jag har försökt lära mig sen jag var 12år ungefär om vad som är viktigt att lägga pengar på eller inte och jag har fortfarande inte lärt mig. Jag har tillexempel precis köpt bil ihop med Simon och jag måste tänka hela tiden nu "jag har inte råd, jag har inte råd!" Och fast det känns trist i vissa situationer att inte kunna göra vissa saker så är jag superglad att jag köpte bilen för förhoppnignsvis så hjälper detta till att sluta att "småhandla" onödigt!

Tror det var allt det viktigaste, vissa är ju självklara men det krävs mer energi än vad man tror!
Nej, klockan är redan 19 och jag kommer att däcka om ca 2h som jag gjorde igår..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0