från tyypnattha.blogg.se

Fick en förfrågan av en tjej som heter Nathalie om var jag fick idéen att göra denna resa.

Svaret är mest för att Simon skulle få mer erfarenhet och kunskap, så inte bara han blir fast i tråkiga Sverige utan får se något nytt. Och eftersom jag redan både tagit studenten och examen och inte hade något speciellt att göra så följde jag med.
En liten del var väl lite av att själv kunna växa upp för nu på senaste tiden har jag haft väldigt rörigt och noll koll på ekonomi och allt som har med pengar att göra, och då har jag verkligen försökt ändå men det blev bara fel alltihop. Här i Thailand får man verkligen känna på hur det är att kämpa för att kunna forma det liv man faktiskt vill ha, jag vill kunna känna mig oberoende och göra vad som faller mig in men ändå kunna tänka smart och spara. Här tjänar jag ungefär mer eller mindre 3 gånger mer än vad de ordinare gör(tänker inte säga hur mycket) men ändå får man två sorters inblick:

1) Det är mycket pengar, det ser ut som mycket pengar i mina ögon för hade det varit den siffran hemma i Sverige så hade det gjort mig jubbla-glad och jag kan göra vad jag vill med dom, MEN..
2) .. eftersom det är i bath-pengar som man sen vandlar över till kronor så inser man att "shit, där är inte så mycket egentligen? måste jag jobba ännu mer för att kunna för göra vad jag vill?"

och det är det sista alternativet jag är glad att jag insett för nu börjar jag tänka att inte ta pengar för givet. Oandrasidan vet jag om att jag kommer spendera mycket shopping i Bangkok men då kan jag istället tänka "hade jag skitit i att shoppa kläder, skor osv här så hade det var trippelt så dyrt att handla detta hemma i sverige", så på så sätt är man lite ekonomisk!

Såhär kan man räkna från bath till kronor:
Ett par converse jag köpte 09 i Patong kostade mig 1000bath, det är 200kr. Man tar bort en nolla och gångar det med 2. Men som jag såg på Forex hemsida så blir det några kronor under 200kr.
Från kronor till bath blir det självklart bara tvärtom. Kostar ett par converse 700kr i Sverige, lägger man på en 0a och delar på 2. Alltså 3500bath.Alltså betydligt mycket billigare att köpa ett par fejk-converse (som jag för övrigt inte sett skillnad på när jag jämfört med mina vänners äkta) här i Thailand.


Kommentarer
Postat av: ange

vaarse <3

2011-02-09 @ 16:11:06
URL: http://lillajagange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0