vad gör jag i Thailand?

Just nu handlar ju det mesta om jobbet och så men efter jobbpasset ikväll har vi mindre än 2veckors jobb kvar i februarimånad vilket jag egentligen ser som skiiitlångt men det är det ju egentligen inte. Och sen har vi sammanlagt 27dagar kvar att jobba allt som allt men eftersom det mesta handlar om jobbet så täntke jag nu ta och skriva exakt vad det är jag jobbar med för det är många av mina vänner som undrar:

Jag är servitris på hotellet Dewa i Nai Yang, Phuket. Jag tar disk, jag tar beställningar, jag fixar vissa drinkar, tar notan, springer dit dom vill ha hjälp, städar undan, tar ut mat, och är allmänt trevlig. Så egentligen är det inte så mycket MEN att vara glad och le hela tiden tar så otroligt mycket på krafterna för man orkar egentligen inte vara trevlig och glad hela tiden. Inte i denna värmen! Vi har ju som sagt ca 35grader (och nej jag ska inte klaga) men det tar på krafterna! Det jag kan tycka är att nästan alla restauranger är överbemannade, en som tar drickan, en som tar maten, en som tar beställningar, en som är bartender, osv osv. På kvällarna jobbar vi 6st servitriser och det är just nu inte så många gäster, det hade räckt med 3! Något jag faktiskt hatar är när man ser en servitris stå och ta beställning vid ett bord och säger "ja" till allting och när man sen ser dom i köket så står dom som frågetecken om vad gästen bad om för det är då dom kommer till mig(om dom är svenskar)och ber mig fråga dom igen! Förstår inte varför dom bara inte kan säga "nej jag förstår inte hur du menar". Okej, det kan bero på att det anses vara väldigt oartigt att säga "nej" här i Thai men dom gör det bara mer jobbigare om dom säger att dom förstår men inte göra det..

Det jobbigaste är nog vissa jag jobbar med, ens dag kan ha sitt öde helt i vem som befinner sig på jobbet för hittills har jag varit med om så konstiga saker jag inte förväntade mig av thailändare.
Som detta, jag är trött hela tiden i princip, men det är värmen som gör mig det, men detta har inte riktigt vissa av mina kollegor förstått så nu i några dagar har dom nästintill konstant frågat "ooh vad gör Simon med dig om nätterna? får du inte sova något? va va va?" och ärligt talat så att prata om sitt privatliv, något så privat som sex på ett utomlandsjobb är inte direkt det jag ville uppnå... Idag höll dom på igen och idag blev jag nästan förbannad och väldigt irriterad men får väl vänta några dagar och se om dom lugnar sig eller helt enkelt stå ut med det för som sagt, det är bara 27jobbdagar kvar!
En annan konstig sak jag var med om hände i förrgårkväll, jag satt inne i kylrummet med en annan kock och hade ingenting att göra så jag bara satt för att vänta att något skulle hända men helt plötsligt ser jag en mobil i fönstret in till rummet och ser hur han försöker få ett foto av mig?? Frågan är nu, tar han foto för han vill ha ett på mig eller tar han ett för att försöka få det att se ut som att jag inte jobbar alls för chefen?
Jag kan säga såhär, jag hade mer att göra på uterestaurangen hemma i Ängelholm förra sommaren än här men när det väl kommer något som dyker upp så jobbar jag på! Ibland tillomed flera saker samtidigt men klart det händer att man håller på att dö av värmeslag och man måste gå in i kylrummet. Idag hade vi två servitriser som leta efter en liten ynka speciell tesked, två som höll på med sina lönelappar och en som bara stod och lilla jag stod inne i köket och torkade besticken, när jag står där inne blir matbeställningen klar och dom plingar i klockan för att dom andra ska höra att maten är klar.. tror ni det kommer någon överhuvudtaget?! NEJ, för dom visste att jag stod där inne! Men vill dom hellre ha ett rykte där dom hellre står med sina lönelappar än att göra sitt jobb så fine, men att bli tagen för givet är det värsta!

För någon vecka sen lekta jag PR-kvinna åt två kvinnor som skulle vara där och filma för två program, det ena hette Destination Beauty och det andra är Anna Skippers-du blir vad du äter och försöka fixa och trixa med fotograf, bra bilder, t-shirts dom kan få med sig hem osv osv. Roligt var det så får hoppas på bra resultat när programmen kommer i vår!



Så detta är vad jag pysslar med just nu, därav kan bloggen kännas tråkig men jag vill ju att ni ska få en inblick i vad det är jag sysslar med men just nu snackar vi om att åka på elefant-treeking nästa vecka på våra lediga dagar! Man vet ju aldrig om man hinner göra allting man vill se och göra den månaden vi är helt lediga från jobb och reser runder så vi tänkte börja redan nu och då blir ju bloggen lite mer spännande!

Nej, nu börjar colan bli ljummen!

Kommentarer
Postat av: Natalie

Oj jaha.. Livet i thailand? Hur fick du den iden?

2011-02-09 @ 14:53:00
URL: http://tyypnattha.blogg.se/
Postat av: ange

Cool bild :D

2011-02-09 @ 15:22:43
URL: http://lillajagange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0