Koh Yao Noi och Yao Yai

Första dagen när vi landade på Koh Yao Noi så kändes det som en
befrielse att bara kunna göra vad man vill, när man vill
och hur man vill! Att bara få vara är nog det jag behövde
just nu innan man kommer hem till rutiner igen.

Jag kan faktiskt inte rekommendera att bo över på Koh Yao Noi
mer än en natt för det finns inte så mycket att se där.
Dåliga stränder där tidvattnet ändå äter upp sandplatserna,
inte så många restauranger eller shopping och jag fick inte
heller intrycket av att det fanns så många utflykter heller
men jag kan faktiskt rekommendera att denna ön (plus Koh Yao Yai)
är perfekt att åka till om man verkligen vill vara själv och bara
ta det lugnt utan jobbiga säljare som skriker "dvd, suit, massage
sir?!" och verkligen slippa all stress. Då är dessa systeröarna
underbara. Det första vi gjorde när vi landa på Yao Noi var
att sätta oss på den lilla altanen vi hade och bara vara tysta
med en drink i handen och det enda man kunde höra var havsbruset!
Hur underbart var inte det på en skala!? Det enda man kunde höra
var havsbruset och fågelkvitter med enstaka förbikörande
mopeder. Verkligen toppen!
Men andra dagen när vi egentligen skulle uppåt fick vi reda
på att det inte finns "användbara" stränder och boende kostade
runt 3000bath (finns säkert billigare men vi ville inte chansa)

så just nu sitter vi på systerön, Koh Yao Yai för att invänta
natt2 här.
Med tanke på att mina förväntningar på Yao Noi-ön sänktes
så hade jag inga förhoppningar på denna heller. Jag kände bara
lite att vi provar en natt för vi har 3veckor till att döda.
Den första och enda taxin vi såg kostade 500bath men det slutade
med att vi bara fick betala 200 när vi landade på stället han tog
oss till.
Även denna ön är bara till för att slappna av och känner man
att man är rastlös så är det bara att hyra en moped och köra var fasen
man vill! Det roliga är ju att köra vilse, det är då man
upplever saker! Vi trodde ju att efter en liten bits körande att vi var
i mitten av ön men det visade ju sig att vi var nästan längst ner, opsi!
När vi kom hit till det nya och sista stället så satte vi oss
bara ute på balkongen och kolla rakt ut över Andaman sea och såg
hur tidvattnet kom och det såg nästan ut som att man satt i en
dröm för när man sitter helt avslappnad uppe på en timmerträ-balkong
med massa gröna träd, kristallblått hav med färgglada fjärilar
och inget ljud runt om en.
Det enda som är synd är att vattnet vid den lilla strandkanten
man får är inte så rent och både jag och Simon är lite besvikna.

Nu idag har vi inte gjort ett skit. Jag ville bara sitta ute på
balkongen och inte göra något. Bara använda dessa första dagarna
till ingenting! Ingen väckarklocka, inga måsten.
Den enda väckarklockan vi lyckades pricka in var självklart
att där vi bor nu på Esmeraldas View, har dom 3tuppar..

Koh yao Noi:

Koh Yao Yai:


Kommentarer
Postat av: lovisa

härliga bilder!

2011-03-22 @ 18:30:58
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0