Big Buddha, Chalong temple, elefanter, bifarm och cashew

jisses sikken dag säger jag bara! Kunde knappt sova inatt men ändå drog Simon upp mig kl9 och körde till fukosten, tanka bilen och sen smög vi iväg från frukosten innan dom kom och leta efter bilen så att vi kunde köra iväg på äventyr!
Vi körde till Phuket town, till ett köpcentrum som heter Central Festival (inget märkvärdigt köpcentrum tycker jag själv) men vi tänkte att vi kunde parkera bilen där gratis och sen ta taxi till våra destinationer för dagen, smart ochh ekonomiskt!
Vi hitta en snäll kille som körde taxi, han hette Wot och tog oss till Big Buddha som ligger högst upp på ett berg i Phuket, då menar jag högst upp också så det kostade ju ändå att åka till. 100kr men när vi åkt biten insåg vi att det var en bra bit än vad folk hade sagt till oss så 100kr tyckte vi till slut att det var billigt för oss. Vi hade nog turen på vår sida för Wot följde med oss hela vägen, in till området där man får se Big Buddha, visade de bästa utsikterna, köpte vatten till oss och körde oss senare till Chalong Temple som ligger i Phuket town med men då på "hemmaplan" och inte på något berg.
Innan jag går in mer på Chalong måste jag tilläga 2saker:
1. Dom kakelplatorna jag berätta om köpte vi en liten och en stor av och när man sen kom upp till själva statyn så insåg man hur stor den var och vad otroligt många kakelplator det fanns på den! I 6år har dom hållt på att bygga den nu.
2. Eftersom jag hade en kort klänning men ändå döljde mina ben så fick jag en upprörd kärring på mig. Direkt efter vi var klara och skulle gå ut från området så kom det en kärring med hennes familj som sa "nästa gång ska du ha långre kläder och gömma dina ben!!!" och notera då på bilderna nedanför att jag har fått långkjol OCH sjal över axlarna.. Ångrar att jag inte gick mot henne och sa åt henne att hon minskäll inte ska säga åt mig vad jag ska ha på mig eller inte men nu hade jag ju faktiskt fått längre kläder som många andra även fick.

och med detta säger jag en 3epunkt: om ni kan ha ett överraskande temperament som jag då jag gärna ville gå efter henne och ge henne en smäll på käften så när ni vet att ni ska på såna här utflykter ta med två långa sjalar att täcka benen och axlarna med!

Lämnar kärringen och mitt sug efter en smäll på hennes kind går jag nu över till Chalong temple. En mycket vacker byggnad, flera byggnader för att vara exakt men där stannade vi inte så länge, vi gick bara in i den största byggnaden och fota lite munkar, statyer och allt fint.


mina fina kläder jag fick gömma mig under. jag kan förstå deras religion men
att bli tillsagd på det fräcka viset tar jag mig inte an på!

statyn består av Thailands 5e Kung (inte den dom har nu men tydligen var han väldigt stor för landet)

här köper vi kakelplator!

e man förvånad....detta kommer alltså stå på Buddhan, inte synligt men en fin tanke och smart áffärsidé!

vi hade 36såna kittlar att lägga pengar i. pengarna fick man i en liten plastpåse, så tog
man en påse och la ett mynt i varje kittel. Detta ska betyda tur i livet.

vet faktiskt inte vad detta kan betyda




dessa två bilderna handlar om att man ska "massera" denna stora bongan och är
det så att man kan få den att låta betyder det tur även här.

ni ser ju själva hur står den verkligen är



han/hon här såg bara äcklig ut med täckt huvud. kanske inte riktigt byggd än:P?





bönetid

där är Kungen ju! hahaha! detta var lite småroligt :P

vi stanna till och fick se en massa elefanter!

Wat Chalong temple



en söt poeserande munk



utsikten från det stora templet

efter Chalongtemplet skulle vi köra hem till C.Festival igen men det slutade med att han först släppte av oss på en butik som bara har Cashewnötter i alla olika former och smaker och sen körde han oss till en bifarm där vi fick smaka på honung men aldrig trodde jag att honung kunde vara så dyrt OCH ha såna egenskaper att det kan hjälpa hälsan, sjukdomar, balans m.m.
Vi räkna ut lite att från och tillbaka från Buddha kostade det oss 1000bath och sen körde ju Wot oss till Chalong också så det skulle kostat runt 1500bath men eftersom han var så snäll och guida oss, köpte vatten, visa oss andra saker osv så fick han 2000bath av oss, ca 400kr och lätt värt pengarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0