lite att se i Thailand

Första gången jag var i Thailand var jag i Patong i 2veckor med Simon och bara en eller två veckor innan vi åkte fyllde jag 18år och fick presenten i Thailand. Simon tog med mig på en heldagsutflyt till Phi Phi Islans och denna resan med speedboat innehöll besök på 6olika öar, mat, dryck och frukt samt lån av snorkel. Underbar utflykt.
Men för dom som inte varit här i Thailand kan jag förstå om man blir misstänksam för bokningar av dessa utflykter, för det är inte direkt butiker man går in i och bokar utan det är ju ute i stånd på gatorna och första gången vi skulle boka tänkte jag direkt "nej dom kommer blåsa oss på pengar och inte hämta upp oss imorgon med deras buss" osv. Men det gjorde den och jag har aldrig hört/sett några problem med detta och dessa stånden finns överallt så är det för dyrt så kan man alltid gå till nästa.
Jag tänkte skriva till er som aldrig varit här om vilka öar man rekommenderar, jag rekommenderar och vad jag inte rekommenderar:

Similan Islands: Denna ön är känd för de långa vita sandstränderna med kristallklart vatten. Här kan man sola&bada, snorkla, klättra på berget upp till den gigantiska stora stenet som står lodrätt mitt uppe på berget (ser lite osäkert ut men gud så vackert att jorden har kunnat skapa det så) och där kan man komma undan med underbart vackra bilder att vem som helst kan bli avsundsjuk och man kan inte tro sina ögon. 
Similan Islands består av olika öar men den ön där stenen står på berget är "huvudön" och alla dessa öar är väldigt lätta att besöka, ligger 50km från Khao Lak och här kan man även övernatta om man vill men här finns inga affärer, matbutiker eller liknande. Bara bungalows att hyra.
Om man söker en utflykt som bjuder på bra snorkling kan man satsa på denna för att få något utav pengarna för här kan man om man har tur finna hotade och sällsynta havsdjur men det finns även många fågelarter och djur på Similan.

Enligt mig är detta som sagt ett säkert kort och utflykten var jättebra. Det enda negativa jag kan säga är att resan dit med speedboat är mindre roande. Vägen dit är inga problem men när man var påväg hem blev det bara för mycket. Jag hade så mycket saltvatten kommandes över mig hela tiden att jag inte kunde öppna munnen och när jag väl lyckades så ångrade jag det lika snabbt för det enda jag kunde känna var att jag inte unde svälja för då svalde jag ett helt saltkar!



Phi Phi Islands: Här var jag och Simon en dag. En runda på 6öar (finns utflykter med mindre öar) och även denna kan jag rekommendera men tror nog att Similan är snäppet bättre!
"Phi Phi Don" heter huvudön egentligen och här finns det bosatt folk, och var en av de som blev utsatte för tsunamin men den har även fått förstörelse på Maya beach/Kho Phi Phi Leh -ön från inspelningen av filmen "The Beach" med Leo DiCaprio då de förstörde korallerna och FOX fick rensa öarna på skräp, plantera nya palmer osv för att få det fint igen men efter filmens premiär har turisterna bara blivit fler och fler, annars hade detta nog varit ett hopplöst fall tror jag om inte FOX städat undan.
Även här är ett säkert kort för snorkling och mycket sol. Minns att på en av öarna var korallerna så långt in mot strandkanten att när man simma kunde man bara sträcka ner handen så rörde man allt och var försöktiga för dom är hårdare än vad man tror! Både jag och Simon skadade oss och det kan hända att en fisk eller två inte gillar att man är där.
Även här i vattnet som i en dröm och helt underbara vita stränder men på en ö finns det även plats för att klättra upp på bergen/stora stenarna och hitta massvis med krabor!
På denna utflykten hamnar man även i en lagun där man kan hoppa i och simma och snorkla och bara njuta. Detta var nog en av höjdpunkterna för utflykten som jag älskade. Älskar laguner.



James Bond Island: För ca 35år sedan var det man spelade in agent 007 i filmen "Mannen med den gyllene pistolen". Mitt i havet kan man se från strandkanten en stor och avlång kalksten. Den ligger ca 46km från Phuket town och har egentligen haft namnet "Ko Tapu" eller "Nail Island" men efter filmen blev den automatisk namngjord till James Bond Island. Det är vanligt att man tar en longtailbåt ut hit för att se det som spelades in på film. 

Enligt mig så är det inget speciellt med att besöka denna ön. Det enda som sticker ut är väl stenen mitt i vattnet men mer än så är det inte.  Tyvärr.



Bungyjymp: Om man vill vara med om Thailands högsta bungyjymp ska man befinna sig i Patong Park. Här kan man hoppa över en naturlig vattenkälla och här finns även en fispark, minigolfbana och bar precis intill där man hoppar. Hoppet är 60m och det är öppet mellan 10.00 till 19.00 dagligen.
Självklart har dom profissionella personaler som är utbildade och kan säkertheten bra och man är helförsäkrad samt att man får en minibuss som hämtar upp en.

Enligt mig så vet jag om att Simon är jättesugen på detta och jag hatar mig själv för att ha höjdskräck och inte ha något under mig fast jag vet att man är fastspänd men sen kan jag faktiskt inte låta bli att tänka "man blir inte av med rädslan om man inte möter den"... fortsättning följer nog på detta.



Elefant Treeking: Detta skulle jag nog som Simon föreslå att man gör i Krabi då det är lite mer jungelaktigt där. Det finns hur många ställen som helst att göra detta på så jag kan inte direkt rekommendera någon plats. Bara gå till ett sånt stånd och kolla i de olika broschyrerna och se vilken du tycker ser mysigast, roligast och erbjuder dig mest utav pengarna och boka!
Enligt mig
så tycker jag att rida på elefanter är ett måste även om det inte tar så lång tid men mysigt ser det ut kan jag säga! (har inte testat själv ännu förutom att matat dom men ska testa i Krabi).

Paddling, kanot osv: Detta hör lite ihop med elefanterna. Det finns turer med elefanter för bara en timme eller två men sen finns där även utflykter som erbjuder elefantridning, kanotpaddling, rafting(man åker nerför forsar) och att köra fyrhjuling vilket jag tycker kan ge lite mer för pengarna även om det är dyrare. Detta skulle jag nog faktiskt också rekommendera i Krabi.



Köra racerbil: Finns ett litet ställe precis innan Patong om man kör från Phuket town som ligger precis intill vägen till Patong där det finns uppbyggt en relativt stor bana och här får man låna utrustning med skydd då bilarna går snabbt.

Enligt mig
är det för dyrt för att slösa pengar på. 50bath per minut och man vill ju ändå vara där ett tag men tänk er, 200bath för bara 4minuter känns inte så lönt tyvärr. Annars hade jag rekommenderat det men det gör jag icke om man inte är väldigt rik och slösaktig av sig.

Koh Lanta: Koh Lanta drar många svenskar idag på grund av den underbara naturen, lugnet och framförallt de vackra stränderna. Klong Dao stranden är populär för sin barnsäkerhet, då stranden är långgrund och därmed säker för barnen. Long Beach med sin underbara tropiska natur drar mer ungdomar idag som gillar mer enkelt boende och avslappnande natur. Övriga stränder på Koh Lanta är väldigt lugna och de som väljer dessa stränder vill ha total lugn och ro, mindre hotell och tomma stränder!
Längs stränderna finns det ett stort antal mysiga restauranger som lyser upp tillvaron med levande ljus. Efter maten finns det en del småbarer på stränderna, där ni kan ta en drink, sitta barfota på brassestolar och lyssna på musik.
Lanta erbjuder hotell i de flesta prisklasserna, från små bungalows anläggningar till större hotell med stora bassänger och spa. Till skillnad från många hotell på Krabi, Phuket och andra turistställen i Thailand, erbjuder många hotell här boende för hela familjen, där rummen rymmer mer än tre personer.
Det finn en hel del att göra på Lanta om man blir trött på strandlivet. Den gamla staden är ett trevligt utflyktsmål, liksom elefantridning, snorkling och dykning. Det finns även matlagningskurser och annat kul att hitta på.
Det som sticker ut med Koh Lanta är att den har under många år erbjudit en perfekt plats för familjer som vill ta ledigt en tid från stressen i Sverige och bosätta sig i Thailand, permanent eller tillfälligt. En av de viktigaste aspekterna är att barnen kan under denna tid gå i skolan och följa den svenska läroplanen. Därför finns det skolor på Koh Lanta, där barnen kan utvecklas i samma takt som i Sverige med svenska lärare och en utbildning enligt den svenska läroplanen.
Här finns tyvärr inte så mycket shopping.

Enligt mig
är Lanta ett måste att besöka om man är svensk, det enda negativa kan väl vara att man reser väl bort från Sverige för att slippa Sverige men är man inte en sån person som stör sig kan man nog få väldigt bra dagar här att njuta!



Koh Lipe: Koh Lipe är en liten underbar ö i södra provinsen Satun. Koh Lipe tillhör Tarutao nationalpark som innehåller ca 70 öar i den sydvästligaste delen av Thailand. I Koh Lipes direkta närhet ligger 10 öar i ett kluster ca 40 km från fastlandet. Alla dessa kan besökas under högsäsong på dagsturer.
Boende på ön kan vara svårt att få tag i under peaksäsongen, dec-jan, och det är därför bra att boka i förväg innan. Även om hotellen blir fulla är det fortfarande en mycket lugn och fridsam tillvaro på ön. Det blir aldrig befolkat här
Koh Lipe bjuder på fantastisk snorkling och dykning. Du kan bara traska rakt ut från någon strand så möts du av ett oförstört marint liv. De allra bästa platserna når du med båtturer som kan bokas på någon av stränderna
Ett av de bättre dykplatserna runt ön är på den södra spetsen vid sunrise beach. Rakt utanför stranden ligger en liten ö som bjuder på mycket vackert att titta på. Var försiktig med strömmarna bara då de ibland kan vara starka här. Andra bra ställen är Chabang med sina fina korallrev och Koh Sawang som alltid har en enastående sikt. 8 mile rock får nog sägas vara ett av de bästa men är endast för advanced divers. <-VIKTIGT!
På Pattaya beach anordnas varje kväll grillkvällar. Det är ofta flera restauranger som ordnar utsökta middagar på stränderna. den lilla byn kantas av små butiker som säljer frukt, förnödenheter, pannkakor och annat smått. Idealisk gata för en billig lunch. Andra bättre restauranger i området är Jack's Jungle Bar(ligger 120m in i junglen från stranden), Mama's restaurant och Banana Tree.

Enligt mig har jag inte varit här men jag vill ju ge er lite att läsa så jag hittade denna pärlan som jag fastnade för direkt. Speciellt med restaurangen i junglen lät väldigt intressant för mig och den verka bjuda på en alldeles lagom, inte för mycket semester om man verkligen vill koppla av!

 

Koh Ngai: söker man ett lugnt och romatiskt ställe för sin smekmånad har man kommit rätt.
Även kallad för Koh Hai och ligger 12k från Koh Lanta. Här kan man hitta aktiviteter som jungle treeking, dyklektioner samt dykturer, snorkling, låna kanoter, daglig båttur över till Emerald Cave som anses vara en osynlig lockande ö med mycket att bjuda på. Här kan man inte heller räkna med shopping och flera hotell, det stora med denna ön är att här är omöjligt att inte få lugn och ro och att oroa sig för strandsäljare behöver man inte heller göra för här finns ingen fast befolkning.
Här finns inga vägar och el har man bara en viss tid på dygnet.



Jag vet, det är Koh hit och Koh dit och det är svårt att hålla reda på alla men i dessa stånd som håller i utflykterna har broschyrer där man ser hela kartloppet om hur utflykten går dit samt tider om hur länge man är borta, hur länge man har lunch, snorklar osv. De flesta erbjuder lunch, frukt, drycker och snorkelset.
Priser varierar från olika till olika stånd och nästan alla innehåller buss som hämtar upp en på morgonen. För att åka till öar brukar man lämna vid 7.oo och komma hem vid ca 16-tiden igen och det tar på krafterna.
Snorkling kan man ju göra överallt!
Detta får räcka för idag, om någon dag eller två tar jag ytterligare utflykter jag tycker låter intressanta eller som jag själv upplevt! Ett tips till jag kan rekommendera är att ett måste när man är i Thailand är att besöka olika tempel och museum men dom tänker jag faktiskt inte peka ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0