vad händer i mitt huvud just nu?

Simon kom hem en halvitmme för tidigt och fann mig dansandes till Kesha-cannibal. Med sig hade han papper och sa "skriv under, vi ska få thailändskt bankkonto!".. jaha och hur fasen går det till?! Fick iallafall ett mastercard och en kod så nu har vi några tusen kan man väl säga! Fick även denna 2veckorslönen som jag jobbat nu och flygbiljettspengarna så nu kan vi säga att vi kan leva gott!
Simon fick med sig ett paraply från banken, 

 så med ett paraply, ett bankkonto, visum och arbetstillstånd kan vi säga att vi är thai-medborgare då? :S

Några funderingar jag har just nu är:

- BEHÖVER INTE STÄLLA KLOCKAN MER!!!!
- Nu börjar man inse att det roliga snart händer för balkongen är full med skräppåsar(annars attackerar myrorna oss), man börjar tänka hur man packar smidigast, tar reda på hur man som billigast tar sig framåt, vilka guesthouse man ska satsa på billigt, vart ska vi åka, behöver vi verkligen den krämen? Såna saker kommer upp just nu.
- Hur tusan ska vi klara oss med handdukar? Man behöver ju en på stranden och en till duschningen efteråt? det blir 4handdukar och det kan vi ju inte gå runt och bära på, skittungt ju! Får hoppas att alla guesthouse innehåller handdukar!
- vilka är de bästa platserna att besöka?
- kommer vi bli rånade?
- vårat visum har dom bara godkänt till den 1april och man får tydligen böta 1000bath per dag utöver det.. hoppas att C kan fixa det till oss!!!
- Hur underbart det kommer bli att få vakna upp i en träig bungalow med stranden och solen precis bredvid.
- kommer jag kunna kvällspromenera på kvällarna nu när jag inte har jobb i vägen och solen inte är framme eller ligger jag på latsidan?
- Kommer Simon kunna få sina köksknivar och tröjor hemskickade eller måste vi gå runt och bära på dom hela resan? tio stora köksknivar tjoko! Fast oandrasidan kanske myggorna och inbrottstjuvar håller sig borta!

Nu är iallafall rummet rensat och småstädat. Det mesta vi äger är på tvbänken och garderoben och visa kläder ska slängas så vi har nog inte så mycket! Det enda som oroar mig är att det kommer bli dyrare än räknat och jag inte kommer ha råd. På tal om pengar så kom Simon hem med min dricks för månaden,
 

2223bath rakt ner i plånkan! Man tackar! 
Detta kan få folk att tro att dom tjänar jättebra här nere om man får så mycket pengar i dricks. Men ärligt talat, nej. Detta är en tredjedel av kockarnas månadslön. Förstår ni att dom ska överleva på 12-1600kr(6-8000bath) i månaden utan fri sjukvård?
En bil går på ca 2-300tusen vilket jag tycker kan tycka att dom måste sparat sen dom var 3bast och kunde gå för att ha en bra bil. Att handla så man har bra med mat går på 1500bath kanske och bara en vanlig gynundersökning går på 3000bath och då undrar jag om man får betala det varje gång man ska göra ultraljud eller liknande om man är gravid? 
När man kommer från Sverige till Thailand kan man inte låta bli att säga "gud vad billigt!!!!" men när det väl kommer till kritan och det viktiga är här inte så billigt. Min ena medicin gick på 1800bath för 2v och jag ska ha den medicinen i 12v, det är med andra ord illa att få nagelsvamp i Thailand! ;)

EN VIKTIG SAK NI MÅSTE TÄNKA PÅ NÄR NI KOMMER HIT ÄR att det står i guideböcker att i Bangkok kan det vara otrolig kaos i trafiken så an blir tillsagd att ha med sig försäkringspapper på sig om man ska ut för shopping eller ut och äta osv. 
Detta kan annars resultera i väldigt många räkningar på flera tusen och tillomed hundratusentals kronor och i värsta men ofta fall får man inte lämna landet förren man betalat skulden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0